Blog içi arama

21 Ekim 2008 Salı

Çift Tekneli (Rezonans Kutulu) Bağlama




Çift Tekneli (Rezonans Kutulu) Bağlama :

Zeki Çağlar Namlı’nın çalışmalarına 2002 yılında başladığı Çift Tekneli Bağlama, normalde kirli sesler olarak düşünülen üst eşik seslerinin arttırılarak enstrümana 2. bir ses alanı yaratmak amacıyla oluşturulmuştur. Bunun için pek çok saz denemesi yapılmıştır. 2000 yılında bu amaçla önce klavyenin içi boşaltılmış ancak istenen ton elde edilememiştir. Bunun üzerine 2000 yılında sadece sırma tel kullanılmıştır. 2002 yılında ikinci ses alanının apaçık ortaya çıkması için sapın burgu tarafında ikinci bir rezonans kutusu koyulmuştur. Daha sonra ikinci tekne üzerinde deri tahta ve film kapaklar denenmiştir ve nihayet olumlu sonuçlar alınmıştır. İkinci rezonans kutusunun eklenmesi, enstrümanın tel sayısının iki katı sesi aynı anda çıkarabilme imkanı sağladığı gibi, enstrümanın oktav genişliğini de mevcut aralığın iki katına çıkarmaktadır. Kontrbastan gitara, tüm enstrümanlara uygulanabilme özelliğinden dolayı çift rezonans telli enstrümanlar patent enstitülerince telli çalgılarda yeni bir dönem olarak işaret edilmektedir.


Zeki Çağlar Namlı

"Trabzon'da doğdum. Güneşin insanlara az güldüğü tipik bir Karadeniz şehridir.

Bağlama çalmak aklımdan hiç geçmemişti, ta ki abimin bağlamasını eve getirmesine kadar. O zamanlar bağlama çalanların yanından hiç ayrılmadığımı hatırlıyorum. Eve bir çok kaset toplamıştım. Sürekli bu kasetleri dinlerdim.

Konservatuvar yıllarımda bir ara müzik sıkıcı gelmeye başlamıştı. Hiç müzik dinlemiyordum. Bu dönem kendi sürecime zaman ayırdım. İçime kapanıp sürekli kendi melodilerimi ve tınılarımı aradım. Bu süreç heyecanlı ve zevkli olduğu kadar sıkıcı ve zorluydu da. O zamanlar sabah ışımadan uyuduğumu hatırlamıyorum. Sesler bütün dünyamı doldurmuştu.

Hissedemediğim ezgileri iyi çalamıyorum. Karanlıkta çalmaktan büyük haz alıyorum..."

ALINTIDIR..

Hiç yorum yok:


" Bir şey yapmaya ve o konuda küçük bir adım atmaya karar veriyorsunuz. Aniden, o küçük adım bir rüzgara dönüşüyor, büyüyor, hızlanıyor ve sizi asla geriye dönüş imkanı olmayan yerlere götürüyor... Böylesine bir olasılığı her an düşleyebilir, hatta öngörebilirsiniz de fakat yaratılan rüzgarın daha ne kadar büyüyebileceğini hiç kestiremezsiniz."